Tuesday 13 December 2011

Christiano Ronaldo Di Kejam Zionis



HHRS 2.0 - Christiano Ronaldo, bintang berasal dari Portugal yang ketika ini bermain untuk Real Madrid, memberikan kasut emasnya kepada lembaga amal kelabnya dalam rangka membantu anak-anak Palestin.

Qodsna, mengkhabarkan, lembaga amal Real Madrid melelong kasut emas milik Ronaldo itu hingga 1.4 juta euro. Wang hasil lelong itu akan digunakan untuk membina sekolah bagi kanak-kanak di Semenanjung Gaza.

Ronaldo yang pernah menjadi pemain terbaik dunia pada 2008 itu, sebelum ini ketika masih bermain untuk Manchester United, dalam sebuah acara mengenakan kafiyeh Palestin dan dia mendapat kecaman hebat dari lobi-lobi Zionis.


Akan tetapi media massa England menyebut aksi Ronaldo itu menunjukkan kepedulian dan solidaritinya terhadap krisis Palestin dan warga Gaza.

Lahir di Funchal, Madeira, Portugal, 5 Februari 1985, Christiano merupakan seorang pemain bola sepak Portugal. Dia boleh berposisi sebagai bermain sebagai sayap kiri atau kanan serta penyerang tengah. Ketika ini dia bermain untuk pasukan Sepanyol, Real Madrid dan untuk pasukan kebangsaan Portugal. Sebelum bermain untuk Real Madrid, dia pernah bermain di Sporting Lisbon dan Manchester United.

Pernah bermain untuk Sporting Lisbon pada 2001-2003, dia bermain 25 kali dengan 3 gol. Ketika di Manchester United dia bermain 196 kali dan menghasilkan  84 gol.

Pada 1 Julai 2009, dia pindah ke Real Madrid, kelabnya ketika ini, dengan memecahkan rekod pemindahan sebanyak 80 juta, yang menjadikannya sebagai pemain termahal dalam sejarah bola sepak.

No comments:

Post a Comment